28. НРАвствен облик на АРийското общество в учението на ЗАРАсутсРА

Вече РАзполагаме с "Чашата на познанието" (Сватия ГРАаал). 
Важно е обаче да РАзберем какъв е бил духът и нРАвственият облик на АРийското общество. Това ще ни помогне да тълкуваме по-добре смисъла и МАдРАстта извиРАща от думите в собственото си бългАРийско СЛОВО.
Учението на ЗАРАсутсРА  ( Заратос/Назаратос/Зороастър/Зороастризъм) e нАРичано ре-лигия на нРАвствеността.
Да видим какво ценно може да извлечем от учението на ЗАРАсутсРА, книжовните носители на което са били напълно и целенасочено унищожени от "мисията" на АлександАР  III "Велики".
Съществували са най-малко седем личности с такова име или може би звание/название. СъвРАМенната истАРия обикновено цитиРА последния, който е инкАРнация на всички предходни ЗАРАсутсРА-вци.
Има  дРАвногръцки текстове, които  споменават, че пАРвия ЗАРАсутсРА е живял преди около 8500 години. СъвРАМието пък опРАделя заРАждането на тази ре-лигия през 1737 г. пр. хр. Всъщност това не е толкова важно за изследването ни.
В пАРвите няколко хилядилетия от съществуването си нРАвственото безкнижовно учение на ЗАРАсутсРА се е РАзпРАстРАнявало в центРАлна Азия. Благата веРА става и официална ре-лигия на огРАМната ПАРсийска импАРия по вРАМето на три династии: Ахменидите  (558-330 г.пр.н.е.), АРшакидите (250 г.пр.н.е.) и Сасанидите (224г.пр.н.е-651г.н.е). Това е повече от 1 000 години. Впоследствие аРАбското завоевание на импАРията поставя зороастризма извън закона.


Някъде между 1700-1500г. пр.н.е. е написна и сващенната книга на Зороастризма - „Авеста“, което  означава „обосновано речение“ или  „откровено знание“ (живо слово).
Към 7 в. Авеста включва 21 книги, но голяма част от тях са унищожени или изчезнали. Известни от тях са 4 части  – Ясна, Висперад, Вендидат, Ящи (химни). Самият език на който е написана книгата е гатико-авестийски, много близък до санскрит.
Забелязваме твАРдение, че словото на което е писана Сващенната книга "Авеста" е било живо слово! 
Имам известни съмнения, че това слово наистина е било живо, тъй като името на ВАРховният бог АхуРА Мазда (Аура Маздао) е много дълго за да може да се кодиРА (шифрира) в думите на авестийския език за да може този език да стане СЛОВО. 
НО!
Нека сРАвним казаното от Йоан: "В началото бе словото...", с това което   ЗАРАсутсРА пита АхуРА-МАзда.
„Кажи ми ти, Дух Светейши, кое от Святото Слово, е и най-могъщо, и най-победно,  най-благодатно.  Кое най-силно действа от всичко?”…
…Ахура-Мазда промълвил:
Моето име е товаот всички слова на молитвата свята Е то най-мощно.
Уау!!!
Това ме навежда на мисълта, че е възможно и в авестийския език да е бил вгРАден шифАР, който да го пРАвРАща в божествено могъщо СЛОВО.

ВАРховният бог АхуРА-Мазда се счита за бог на сватлината, всезнанието, МАдРАстта, благостта и добРАтата. На дРАвнопАРсийски „мазда“ означава МАдРАст.
ВАРховният бог твАРец АхуРА-Мазда се изобРАзява като небесен цАР, покРАвител на земния монАРх. Доказателство за това са множество писмени останки една от която гласи: „ДАРий , велик цАР, цАР на цАРете, цАР на стРАните, син на Хистасп, Ахменид...
АхуРА Мазда се почита като единственият вечно съществуващ и твоРАщ Бог. Той е изначален, несъздаден, абсолютен и безкРАен. Той е съдАРжател на всички блага.
Това опРАделение за АхуРА Мазда в голяма степен го пРАви РА подобен.

В сАРцевината на зороастрийската божествена космология стои РАзбиРАнето за МАдРАстта като пАРвичен гРАдивен елемент на вселената, от който пРАизтичат всички явления и пРАцеси в пРАРАдата. МАдРАстта е вечна, неделима, неизменна, изначална субстанция на Вселената. МАдРАстта пРАдшества появата на божествата, пРАдшества дори самия твАРец, самосъздалия се цАР МАдРАст-АхуРА Мазда.

Авестийската ТРАада (триада) е най-вече пРАнципа на нРАвствеността:
Добри мисли – Добри думи – Добри дела.


Философия на учението на ЗАРАсутсРА:
  • не изисква толкова веРА колкото РАзум и самоконтрол на човек спрямо делата които извАРшва..
  • изисква човек активно да участва в живота на обществото и да му бъде полезен;
  • убеждава, че колективните добРАдетели постепенно ще пРАвАРнат несъвършения земен свят в неговия небесен идеал;
  • абсолютизиРА честността  и моРАла като нРАвствени добРАдетели;
  • не осъжда богатството стига то да е пРАдобито по честен начин.
  • отхвАРля робството;
  • ПРАповядва да се дАРжи меча в ножницата;
  • Счита земеделието за най-почтенното занимание.
  • Напътства, че пРАРАдата (водата, земята, въздухът) тРАбва да се пазят чисти.
  • изповядва РАвенство между мъжете и жените.
  • осъжда мАРзела и всякаква форма на потисничество.
  • поРАцава жестокостта към животните и счита за пРАстъпление всяка нехуманно отношение към тях. 
  • дава свободата на човек да избира между добро и зло, но и отговорността да проповядва само добро, да се бори срещу злото, и да се усъвършенства.

Учението на ЗАРАсутсРА вгРАдено в същността на ПАРсийската импАРия:
В многонационална ПАРсийска импАРия моРАлът, спРАведливостта и истината са основополагащи. 
Честността и истината за обикновенния пАРсиец е свята, до степен, че нея, истината я вгРАждат в имената си. Има списък с 72 пАРсийски имена в които е вгРАдена  думата истина, като: 
"АРкатама, любовник на истината" и "АРтатуна, стълб на истината". 
ПАРсийската вАРсия на ада е дома на лъжите. 
Единствената жестокост пАРсите са проявявали спРАмо съдиите си.
 Уау!!! 
Заловен с подкуп съдия е одиРАн и с кожата му е тапициРАн стола на заелия неговото място нов съдия!
Обикновено новия съдия е бил сина на заловения с подкуп съдия, тъй като пРАфесиите в импАРията са били наследствени!
Как ли се е чувствал сина, като е седял на стола тапициРАн с одРАната кожа на баща му?
Най-РАнната известна хАРта за пРАвата на човека е напРАвена в ПАРсия, през 539 г.пр.хр., по заповед на цАР Кир Велики („Курос“-„Слънцеподобен“).
ХАРтата гАРАнтиРА толеРАнтност за всички РАси, езици и ре-лигии в импАРията!
ЦАР Кир Велики не само пРАповядва ре-лигиозна толеРАнтност, той я пРАктикува. Когато ПАРсия завладява Вавилон през 539 г.пр.н.е. той освобождава еврейското население, което е било заточено от Юда там в продължение на десетилетия.

Можем сами да си напРАвим извода какви са били зороастрийците и в какъв нРАвствен упадък се озовават античните общества след "великият" поход на АлександАР III Македонски.

1 коментар:

  1. Сравнението между думите в Българския и изчезналия Авестийския език поразява. Над 800 почти съвпадащи думи.
    Ето линк с подробно сравнение:
    https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=wqYZ7Af4Eeg&fbclid=IwAR0yrUS8EXGD54auGh-387vxkF7Lo_YwAiwIlOdpV-XrySvczyZjy4kkAfw&app=desktop

    ОтговорИзтриване